Jesteś tutaj: strona główna
Wyszukaj ok
Sekcja Historyczna APodk.-SL w Aero-Kros

Wypad” Sekcji Historycznej APodk.-SL  do Aero-Kros w Krośnie

 

Pierwsze loty Storcha po naprawie w "Aero-Kros"- tu więcej 

oraz w Programie: „Było... nie minęło” /Przeszłość z przyszłością

W dniu 17 grudnia br. 14 osobowa grupa członków Sekcji Historycznej APodk.- SL odwiedziła Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Aero-Kros w Krośnie. Dla przypomnienia, Aero-Kros kontynuują ciągłość tradycji Lotniczych Zakładów Produkcyjno-Naprawczych Aeroklubu PRL, w których prowadzono naprawy szybowców i samolotów oraz produkcję artykułów modelarskich. 

Pomysłodawcą „wypadu” był nasz Kolega Marian Jakoniuk, a główny cel stanowiły unikatowe egzemplarze samolotu obserwacyjno-łącznikowego krótkiego startu lądowania Fieseler Fi 156 Storch. Jednego z najpopularniejszych samolotów niemieckiej Luftwaffe okresu II wojny światowej. Przewodnikiem krośnieńskiej grupy, zainteresowanych historią lotnictwa, był kierownik produkcji Aero-Kros Kol. Paweł Zawisza.


W pomieszczeniach produkcyjnych i hangarze Aero-Kros czekały na nas trzy egzemplarze Fi 156 Storch. Począwszy od przestrzennej kratownicy kadłuba z 1944 spawanej z rur stalowych, zdemontowanego egzemplarza Morane Saulnier na części składowe – kadłub z silnikiem gwiazdowym, skrzydła i stateczniki poziome po samolot w całej okazałości. Egzemplarz ten, wyposażony w 8-mio cylindrowy silnik rzędowy Argus w układzie odwróconego V został polakierowany na wzór użytkowanych przez Szwajcarskie Siły Powietrzne samolotów Fieseler Fi 156 Storch. W kolejnych pomieszczeniach poznaliśmy konstrukcję skrzydeł Fi 156, jak i metody napraw konstrukcji struktury metalowej krytych płótnem oraz techniki lakierowania.

W odczuciu uczestników, był to bardzo udany „wypad”. Nie zawsze jest okazja, aby dotknąć historii lotnictwa w rzeczywistości i poczuć jej zapach. A tego mieliśmy okazję posmakować!

Dla ścisłości historycznej przypomnijmy:

W czasie II wojny wyprodukowano ok. 1922 egz. Fi-156 w macierzystej wytwórni Fiesler w Kassel oraz w fabrykach Morane-Saulnier w Puteaux w okupowanej Francji (od kwietnia 1942 r. - 784 egz.) i Benes-Mraz w Choceniu w Protektoracie Czech i Moraw (od grudnia 1943 r. do maja 1945r. - 235 egz.) . Łącznie w latach 1936 do 1945 r. wyprodukowanych zostało 2941 egz. Fi-156. Po wojnie produkcja była kontynuowana we Francji pod oznaczeniami: M.S. 500 o nazwie Criquet (Szarańcza) z silnikiem Argus As 10C; M.S. 501 z silnikiem rzędowym Renault i M.S 502 z silnikami gwiazdowymi Salmson (produkcja do 1949 r.) oraz w Czechosłowacji, jako  K-65 ”Čap”(Bocian). Łączna wielkość produkcji, tj. wojennej i powojennej wyniosła 4047 samolotów różnych wersji i odmian Fi-156 Storch.

Po zakończeniu wojny samoloty Fieseler Fi-156 ”Storch” były stosowane także w Polsce. Pierwszego Fi-156 zdobyto na lotnisku w Bydgoszczy 23.01.1945 r. Ogólną liczbę użytkowanych Storchów w lotnictwie polskim popularnie zwanych „Bocianami” szacuje się na ok. 14 egzemplarzy. Najdłużej latającym Fi-156 Storch w Polsce był samolot Zespołu Lotnictwa Sanitarnego o nr rej. SP-GLD – latał do 1963 r., czyli 15 lat. Żaden z eksploatowanych w Polsce Storchów nie zachował się w muzeum. A szkoda…!!!

 Relację zdał: Zygmunt Bąk – KKSL im. Gen. L. Rayskiego


 powrót
Szczegóły
z 897
584944 odwiedzin