Jesteś tutaj: strona główna
Wyszukaj ok
Stanowisko ZIZ w LC w Warszawie

Stanowisko

Zespołu Identyfikowania Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym

w Warszawie

 

Zespół latajmybezpiecznie.pl otrzymał zgłoszenie w sprawie planowanej zabudowy lotniska w Krośnie. Zgłaszający w swoim raporcie zwraca uwagę, że planowana zabudowa wpłynie negatywnie na poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych wykonywanych na tym lotnisku.

Raport 8-2009 ZIZ w LC

 

Operacje lotnicze na krośnieńskim lotnisku wykonywane są głównie na jego północnej części - trawiasta cześć na północ od nieużywanego pasa asfaltowego. Południowa część jest użytkowana z mniejszą intensywnością m.in. przez skoczków spadochronowych, ale wciąż utrzymywana jest w dobrym stanie, jest regularnie koszona i walcowana. W najbliższej przyszłości władze samorządowe miasta Krosna planują  rozparcelowanie i zabudowanie części południowej lotniska przez fabryki i zakłady produkcyjne. Zabudowania są planowane w bezpośredniej bliskości pasa betonowego, który ma być w przyszłości wyremontowany i użytkowany przez samoloty lotnictwa ogólnego i lotnictwa komunikacyjnego.

Zespół pragnie zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa wynikające ze zbyt bliskiego usytuowania budynków w stosunku do pasa startowego i ograniczenie powierzchni użytkowej lotniska. Według planów budowlanych planowana wysokość budynków to 18 metrów nad poziom terenu. W przypadku tak wysokiej zabudowy kierunek startu i lądowania północ -południe staje się praktycznie niemożliwy do wykorzystania  na ww. lotnisku. Operacje będą musiały być wykonywane na kierunku wschód –zachód, co w przypadku bardzo częstych, silnych wiatrów południowych w okresie późnego lata, jesieni i wczesnej wiosny czyni lotnisko praktycznie nie do wykorzystania w wymienionym okresie(ograniczenia eksploatacyjne statków powietrznych) lub zmusza do lotów z silnym bocznym wiatrem w warunkach silnej turbulencji powstającej na stronie zawietrznej wzniesionych budynków.

Wyodrębnienie 40 ha z terenów lotniska pozbawia wszystkich pilotów tam operujących naturalnych terenów do lądowania w przypadku awarii silnika samolotu lub przymusowego lądowania szybowca w przypadku zerwania linki holowniczej lub utraty ciągu wyciągarki. Ponadto ludzie pracujący w wymienionej strefie narażeni byli by na olbrzymie niebezpieczeństwo uderzenia samolotu lub szybowca, wystarczy wspomnieć upadek wojskowego An-2 krótko po starcie dokładnie na sporny obszar przed 20 laty oraz kilkukrotne awaryjne lądowania szybowców na ww. terenie przy starcie za wyciągarką.

Zmniejszenie powierzchni lotniska o 40 ha w dużym stopniu ograniczy również działalność spadochronową. Uczniowie skoczkowie na szkolnych spadochronach nie będą mogli skakać w każdych warunkach atmosferycznych a jakikolwiek błąd przy skoku (do czego niedoświadczeni uczniowie maja prawo) znacząco zwiększy prawdopodobieństwo lądowania na zabudowaniach co niesie za sobą duże niebezpieczeństwo utraty zdrowia a nawet życia przez skoczków.

Zespół latajmybezpiecznie.pl stoi na stanowisku, że nie warto szafować zdrowiem i życiem pilotów, skoczków i pracowników fabryk. Zaleca nie zmieniać stanu, który istnieje od dziesięcioleci, który sprawdził się w przeszłości i nie należy rujnować terenów wykorzystywanych do działalności lotniczej. Fabryki lotnicze powinny powstawać w odległości zapewniającej bezpieczeństwo zarówno pilotom, skoczkom jak  i robotnikom. Zrealizowanie planów władz miasta Krosna doprowadzi do znaczącego ograniczenia i utrudnienia operacji lotniczych na lotnisku w Krośnie oraz może doprowadzić do wypadów lotniczych i niepotrzebnych ofiar.

 

 

                                  W imieniu Zespołu:

Mgr inż. Sławomir Cichoń

kpt. instr. Airbus A-320

 

 

 

 


 powrót
Szczegóły
z 1100
921068 odwiedzin